Hoefnagel Tegels, keukens en sanitair: ViSoft is onderdeel van de beleving
Adrie Hoefnagel schafte ViSoft in 2012 aan. “Er waren meer aanbieders, maar ik vond ViSoft eruit springen.
Voor mij was het belangrijk dat ik het goed kon gebruiken voor mijn tegels, maar ook voor complexere tekeningen.
ViSoft biedt daar alle mogelijkheden voor. Een ander groot voordeel is dat je vrijwel meteen aan de slag kunt met
ViSoft. De verkoper deed het me een keer voor en daarna ben ik gaan tekenen. Zo heeft sindsdien iedereen het
geleerd die er bij Hoefnagel mee werkt. En als ik eens ergens niet uitkom, is een telefoontje genoeg.
Zo praktisch en eenvoudig heb ik het graag.”
GEEN SHOW, PRAKTISCHE ONDERSTEUNING
Hoe gebruik je ViSoft? “In onze branche verkopen we emotie. Mensen gaan voor het plaatje van een mooie badkamer. Dat plaatje kun je samen tekenen als je in ViSoft zit. Of ik teken het aan de hand van de maten en de wensen. Het resultaat bekijken we samen op een groot TV-scherm. Dan kun je ook laten zien wat alternatieve keuzes opleveren. Nee, ik maak geen gebruik van de Living Wall of een virtuele ruimte. Prachtige instrumenten, daar niet van, maar dan wordt het naar mijn smaak te veel een show. Dat kost veel tijd en die levert lang niet altijd op. Als ik het idee had dat mijn doelgroep het extra zou waarderen, zou ik erover nadenken. Ik zie echter vaak aan mensen dat het proces vrij snel lang genoeg geduurd heeft. Dan zijn ze enthousiast en dan willen ze een knoop doorhakken. Ik heb daar geen moeite mee.” Hoefnagel tekent overigens ook wel voor projecten. Dan maak ik prints die de projectontwikkelaar in zijn brochure kan bijvoegen. Het principe blijft: mensen gaan voor een plaatje.
Minder faalkosten
“Het succes van ViSoft hangt samen met de bibliotheek. Om een schets in 3D te laten beleven, heb je speciale afbeeldingen nodig. De meeste merken investeren daar inmiddels in. Als ze niets aanleveren, komen ze minder snel aan de beurt, zo werkt het gewoon. Verkopers,” lacht hij, “zijn nou eenmaal een beetje lui.”
De bibliotheek zorgt dat ViSoft aan de voorkant van het verkoopproces helpt. Maar het gaat verder. Want als je een goed beeld hebt geschetst, weten mensen beter wat ze krijgen en heb je achteraf minder discussie. De faalkosten gaan omlaag. Doordat ViSoft mogelijkheden aan het programma heeft toegevoegd om goede technische tekeningen te maken, zijn we na de verkoop ook op dat vlak beter voorbereid.”
Over ViSoft
ViSoft heeft zich na de start in 1995 ontwikkeld als dé
specialist in het ontwikkelen van visualisatiesoftware
voor de tegel- en sanitairbranche. Met ViSoft kan de
verkoper een klant visueel meenemen naar de nieuwe
badkamer. Op de computer kan de nieuwe badkamer
samen met de klant worden ‘ingekleurd’. Het resultaat
is zichtbaar op scherm of living wall. Er zijn zelfs
mogelijkheden om virtueel in de badkamer-in-wording
rond te lopen en wijzigingen aan te brengen. Steeds
meer A-merken leveren het geschikte beeldmateriaal
aan ViSoft, zodat hun producten kunnen worden
getoond. Ook Alterna heeft dat gedaan. In deze rubriek
laten we een aantal gebruikers van ViSoft aan het
woord. Hier: Adrie Hoefnagel van Hoefnagel tegels,
keukens en sanitair uit Sprang-Capelle